اخبار   
 

 کسب درآمد شهرداری نباید باعث تخریب شهر شود

افزایش درآمدهای شهرداری اغلب به معنی فروش بیشتر تراکم و تغییر کاربری‌ها است...

کسب درآمد شهرداری نباید باعث تخریب شهر شود
شورای شهر در بودجه سال آینده سقف درآمدهای شهرداری را به ۱۵ هزار ۸۴۵ میلیارد تومان محدود کرده است. شهرداری البته نشان داده این محدودیت‌ها را چندان جدی نمی‌گیرد و در ماه‌های پایانی سال متمم بودجه‌ای به شورا ارائه می‌کند. مدیران شهرداری این کار را به علت کاهش بودجه در شورا می‌دانند اما این‌بار برای اولین بار در این سال‌ها شورا سقف درآمد شهرداری را افزایش داده است.
افزایش درآمدهای شهرداری اغلب به معنی فروش بیشتر تراکم و تغییر کاربری‌ها است چرا که هنوز هم بیش از ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری از عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم به دست می‌آید. اما اعضای شورای چهارم می‌گویند بر بودجه شهرداری نظارت بیشتری خواهند داشت.
پرویز سروری یکی از این اعضا است. او در گفتگو با CHN می‌گوید شورای چهارم روی این موضوع تمرکز دارد که «بودجه واقعی» دیده شود و مبتنی بر آن از متمم و اصلاحیه هم جلوگیری شود. هرچند این عضو شورا معتقد است که متمم بودجه در دولت هم وجود دارد چون «میزان تحقق» بودجه موضوع روشنی نیست.
عضو شورای شهر تهران ارائه متمم از طرف شهرداری را ناشی از یک مشکل اساسی در نظام درآمدی شهرداری می‌داند. به گفته او مشکل اساسی این است که «درآمدهایی که بتوان به صورت پایدار» روی آن حساب کرد در اقلیت است و بودجه بر اساس درآمدهایی بسته می‌شود که «درصد قابل اعتنایی از آن» در انتظار تحقق است.
رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران علاوه بر این معتقد است شورای شهر باید بر روش‌های درآمدی شهرداری نظارت داشته باشد تا « برای تحقق بودجه از روش‌هایی که منجر به ضربه به کلیت شهر می‌شود» جلوگیری کند. این روش‌ها از دید سروری « تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری و فروش تراکم» است که در گذشته انجام شده است.
به اعتقاد این عضو شورا اگر روش‌های درآمدی شهرداری ساماندهی نشود ممکن است کسب این درآمدها« به جای ساختن شهر منجر به تخریب شهر» شود. بر همین اساس شورای شهر باید « سازماندهی مشخصی برای درآمدهای پایدار شهری» داشته باشد.
سروری البته معتقد است که شهرداری در این سال‌ها نسبت به ۱۰ سال گذشته «نظام‌مند و قانومند» شده است و الان برنامه سنواتی دارد و درصد درآمدهای پایدار شهرداری به حدود ۴۰ درصد رسیده است. به گفته او شورای شهر امیدوار است با انجام اصلاحاتی سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری را افزایش دهد.
افزایش درآمدهای پایدار سیاست تمام شوراهای شهر تهران بوده اما همچنان بیش از ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری از روش‌های ناپایدار به دست می‌آید. سروری می‌گوید انتقادهای اعضای دوره‌های قبل بی‌تاثیر هم نبوده و همین فشارها باعث شده شهرداری نسبت به دوره‌های قبل با ساز و کارهای روشن‌تری کسب درآمد کند.
به اعتقاد رئیس کمیسیون نظارت شورا برنامه‌ریزی و نظارت شورا تاثیر زیادی بر روند کار شهرداری داشته هرچند وضع فعلی با روند مطلوب فاصله دارد اما از گذشته هم فاصله زیادی هم گرفته‌ است.
  منبع : معماری نیوز
  07:45   سه شنبه 6 اسفند 1392  
 نظرات